چگونه بر ترس از شکست غلبه کنیم؟

ترس از شکست یکی از بزرگترین موانع برای موفقیت در زندگی است. در حالت ایده آل ما میخواهیم که هر کاری را بدون نقص و مشکل انجام دهیم.
تجربه ترس از شکست در این جملات وجود دارد ” من نمیتوانم” ، ” من میتوانم”
ترس از شکست مانع عملکرد میشود و آن را مهار میکند. این موضوع را میتوانیم زمانی که پدر و مادرمان رفتارشان را متناسب با اعمال ما تغییر میدهند نیز ببینیم. اگر ما کاری را انجام دهیم که در راستای نظر و احترام به آنها باشد، آنها نیز محبتشان را از ما دریغ نمیکنند. اما اگر کاری بر خلاف میلشان انجام دهیم، در نتیجه برای ما تنبیه نیز در نظر میگیرند.
بسیاری از مردها دارای شخصیت و کاراکتر نوع A هستند که همراه با خصومت، سوءظن و وسواس به برخی از کارها با استانداردهای نامطلوب می باشند. این نوع نگرش همراه با این احساس است ” که من باید بیشتر کار کنم و تمام وظایفم را انجام دهم به جای آنکه به مدیرم خواهش کنم و تقاضا داشته باشم”
بیش از ۹۹% تجربه افراد بزرگسال همراه با احساس ترس از شکست می باشد. این موضوع با این جمله که ” من نمی توانم، اما مجبورم” نیز همراه است.
یاد بگیرید که خودتان را دوست داشته باشید
پادزهر غلبه بر این نوع ترس اینست که بتوانید شجاعت، شخصیت و اعتماد به نفستان را بهبود بخشید.
دوست داشتن و احترام به خود در مقابل ترس قرار دارد. یکی از ساده ترین راه ها برای آنکه بتوانید بر ترس غلبه کنید و نگذارید که ترس مانع کار شما شود اینست که با شجاعت عمل کنید.
یکی از رایج ترین روش های قدرتمند برای مقابله با شکست و استرس ” خورد کردن استرس” می باشد.
بسیاری از افراد معتقند که این روش بسیار ساده به کاهش استرس و ترسشان کمک شایانی کرده است. در ادامه با ۴ مرحله این فرمول بیشتر آشنا میشوید:
۱٫ مشکلتان را بنویسید و آن را توضیح دهید
مرحله اول اینست که مشکل یا موقعیتی که از آن میترسید را به طور کامل و واضح بنویسید و جزئیات آن را شرح دهید. بهترین راه برای این موضوع اینست که برروی یک برگه یا صفحه کاغذ یک خط از بالا به پایین بکشید. سمت راست کاغذ توضیح کامل از مشکلتان را بنویسید و به این سوال پاسخ دهید که ” چرا من دقیقا از این مشکل می ترسم؟ ”
به طور کامل ۵۰% از مشکلات در این مرحله رفع میشود. بسیاری از روانشناسان معتقدند که ترس های ما به این دلیل بوجود می آیند که ما زمانی برای فکر کردن راجع به موضوع و اینکه چه اتفاقی قرار است روی دهد را اختصاص نمیدهیم.
۲٫ بدترین نتیجه ای که ممکن است بدست آید را بنویسید
مرحله دو اینست که بدترین نتیجه ای ممکن است از این موقعیت که نسبت به آن ترس دارید بدست آید را بنویسید. در قسمت دیگر کاغذ آن را بنویسید و به این سوال پاسخ دهید که ” چرا بدترین نتیجه باید برای این مشکل بدست آید”
ممکن است شما پول، ارتباطات، شغل، سرمایه، سلامتی و حتی پرستیژ کاری خود را از دست بدهید. هرچه که باشد آن را بنویسید.
مرحله اول و دوم به سرعت باعث کاهش استرس ناشی از مشکل خواهد شد. چرا که با یک بار نوشتن خود به خود خواهید فهمید که نباید استرس نابجا در رابطه با موقعیت داشته باشید.
۳٫ بدترین نتیجه ای که ممکن است بدست آید را بپذیرید
مرحله سوم اینست که بتوانید بدترین اتفاقی که ممکن است رخ دهد را بپذیرید. فقط باید به خودتان بگویید ” اگر این حالت روی داد، من یاد میگیرم که با آن زندگی کنم” . هنگامی که یکبار این ترس و مشکل را بپذیرید، میدانید که دیگر موضوعی برای نگرانی وجود نخواهد داشت. تمام ترس ناشی از انکار و عدم مواجهه با بدترین نتیجه است.
۴٫ بهبود بدترین شرایط
مرحله چهارم بر این مبناست که شرایط را برای بهبود اوضاع به سرعت آماده کنید. اکنون به تمام جزئیات فکر کنید. هنگامی که نگرانی را از خود دور سازید، ذهن شما قادر خواهد بود که فکر تازه و خلاقانه ای برای موضوع داشته باشد. با غلبه بر ترس قادر خواهید بود که در موقعیت تصمیم سازنده بگیرید.
به یاد داشته باشید که نگرانی فرمی از ترس است که براثر بی نظمی ایجاد میشود. تنها روش مقابله با آن عملکرد هدفمند است. آنقدر خود را درگیر کار کنید که زمانی برای نگرانی و استرس نداشته باشید. از زمانی که وارد عمل شوید شجاعت و اعتماد به نفس نیز همراهتان خواهد بود و ارتقا می یابد.

منبع

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *