پارامترهای چیدمان فروشگاه (قسمت اول)

همان‌طور که در مطلب هفته گذشته به آن اشاره کردیم چیدمان و دکوراسیون یک فروشگاه از اهمیت بالایی برخوردار است.

در همین راستا پارامترهایی وجود دارد که به آن شما در اجرای صحیح و اصولی آن کمک خواهد نمود.

طراحی و چیدمان فروشگاه باید به نحوی باشد که تردد مشتریان در فروشگاه دچار مشکل نشود. از طرف دیگر بتوانند به راحتی کالاها را مشاهده و در صورت نیاز آن را لمس کنند. توجه داشته باشید که ۱۰ کالای اصلی لازم است که در دید مشتری قرار گیرد و امکان مقایسه کالاها نیز باید برای او فراهم گردد.

با رعایت این اصول می‌توان گفت که شما در فروش محصولات خود به موفقیت خواهید رسید. مهم‌ترین عوامل چیدمان و دکوراسیون فروشگاه را در ادامه بیان می‌کنیم :

  1. معماریی فروشگاه
  2. نورپردازی
  3. رنگ پردازی و روانشناسی رنگ‌ها
  4. موسیقی فروشگاه و محل کار
  5. ایجاد فضای معطر و دل انگیز
  6. تابلوهای راهنما در فروشگاه
  7. انتخاب رنگ دیوارها
  8. محیط‏، بهداشت و ایمنی فروشگاه
  9. وضعیت فروشگاه

معماری فروشگاه

توجه به فضای داخلی و نحوه تقسیم بندی پلان‌ها نقش بسیار مهمی در ساختار معماری فروشگاه را دارا می‌باشد. طراحی فضا با انعطاف پذیری بالا و تنوع پذیری از لحاظ چیدمان و آرایش سطوح می‌تواند کارکردهای مختلفی داشته باشد که در این حالت افراد احساس رضایت بیشتری خواهند داشت.

نورپردازی

در طراحی دکوراسیون فروشگاه نور و نورپردازی دارای نقش بسیار مهم می‌باشند.پیشنهاد می‌گردد در صورت امکان از نور طبیعی استفاده گردد‏، اما در صورت ضعیف بودن نور طبیعی می‌توان کمبودهای آن‌ را از طریق نور مصنوعی جبران نمود.
نورپردازی در فروشگاه‌ها به ۳ روش صورت می‌پذیرد :
۱٫ نورپردازی عمومی
۲٫ نورپردازی موضعی
۳٫ نورپردازی متمرکز

نورپردازی عمومی
در این نوع نورپردازی از توزیع متوازن نور طبیعی در محل استفاده می‌گردد که باعث می‌شود فضا در حد نیاز روشن گردد و همچنین گوشه های تاریک ایجاد نشده و از ورود نورهای خیره کننده جلوگیری می‌گردد.

نورپردازی موضعی
این نوع نورپردازی باعث تقسیم بندی فضا و تنوع در روشنایی و افزایش جذابیت فضا می‌گردد. از این‌گونه نورپردازی می‌توان برای نمایش کارهای ظریف ‏، رستوران ها و … استفاده نمود.

نورپردازی متمرکز
این نوع نورپردازی مخصوص مکان‌هایی می‌باشد که نیاز به ایجاد یک نقطه متمرکز یا کانونی در فضا دارد. همچنین استفاده از نورهای متمرکز علاوه بر روشنایی باعث می‌شود که یکنواختی فضا از بین برود.

رنگ پردازی و روانشناسی رنگ‌ها

درک درست و عمیق از رنگ‌ها به ما کمک می‌کند که ترکیب خاصی از آن‌ها را انتخاب کنیم‏، همچنین باتوجه به عملکرد و مقیاس فضای مورد نظر می‌توانیم بهترین انتخاب در انواع رنگ‌ها داشته باشیم.
در ادامه با ما همراه باشید تا با دیگر موارد بیشتر آشنا شوید.

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *