تاریخچه مدیریت ارتباط با مشتری

از دیرباز تا کنون مشتری نقش اساسی در خرید و فروش و رونق کسب و کارها داشته است. در همین راستا با گذشت زمان و تغییر نیازهای مشتریان مدیریت ارتباط با او نیز تغییر یافته است.

در دهه ۱۸۵۰ میلادی شرکت ها می‌توانستند هرآنچه که تولید می‌کنند را به راحتی بفروش برسانند ، چرا که در آن زمان توجه به راهبرد تولید مداری بود. پس از آن در دهه ۱۹۵۰ تجارت رنگ و بویی دیگر گرفت. صاحبان کسب وکارها بر بازاریابی متمرکز شدند و در نتیجه آن خود را موظف دانستند تا با تولید محصولات نیازهای مشتری را برآورده سازند.
از آن زمان تا کنون صاحبان کسب و کار و فروشندگان دریافتند که برای رسیدن به موفقیت باید بر اصل ارتباط با مشتری تمرکز کنند و از ابزار اصول ارتباطات تجاری بهره گیرند. این موضوع از نیمه دهه ۱۹۹۰ بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت و به همین منظور تلاش برای خلق روش‌های جدید جهت ارائه کالا و خدمات با کیفیت بالا به مشتری افزایش یافت.
فروشنده کسی است که هنر و علم شناسایی ، خلق و ارائه ارزش را برای مشتری داشته باشد که این ارزش ها شامل رفع نیازهای مشتریان، افزایش رضایت آنان، پایین نگه داشتن هزینه و بالابردن کیفیت و …. می‌باشد. از آنجایی که ۹۳% از موفقیت شما در کسب و کارتان در گرو حرف زدن و ارتباط با مشتری می باشد، در مطالب آینده با ما همراه باشید تا با عناصر کلیدی این موضوع آشنا شوید.

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *